tisdag 24 juli 2012

Språkutveckling

Det babblas en hel del här hemma. Maja har alltid varit lite av en pratkvarn (jag undrar vad hon fått det i från :) ), och nu har hennes syster börjat rabbla långa ramsor. Förutom alla sånger som just nu sjungs, så börjar hon dra repliker från diverse filmer och böcker. För ett par veckor sedan gick hon omkring och sa "Kan inte hjälpa dig, inte gjord av trä". Jag fattade ingenting, men maken kom på att det är en replik ur Nasse. Nu bubblar diverse fraser och roliga uttryck ut ur henne. "Så underbart!" är vanligt. "Rapunzel, släpp ner ditt hår!" ropade hon på lekplatsen tidigare i dag.

"Mamma, jag älskar dig" sa hon häromdagen. Tror tyvärr inte att hon riktigt vet vad det betyder, men jag blev alldeles varm inombords. Den allra vanligaste frasen just nu är annars: "Maja, vad gör du?".

1 kommentar:

  1. Va roligt! Längtar efter att kunna få svar när jag pratat med Klas...
    Vi tror dock att han kommer bli någon slags opera-sångare, han älskar att låta högt och pipigt när han är glad! Det riktigt skär i öronen!...

    SvaraRadera