söndag 25 november 2012

Fotografier - till vilket pris?

Att få sina barn förevigade på bild av en riktig fotograf är guld värt. När Maja var drygt ett halvår dök ett erbjudande från en fotograf i stan upp, som vi nappade på. Bilderna blev jättefina och vi köpte även förstoringar till våra föräldrar. Ett liknande erbjudande dök upp även när Vera var lite, och vi gick till samma fotograf. Hon var inte riktigt lika övertygad om att fotografen var en snäll kille, men bilderna blev ändå fina. Även dessa förstorades och gavs i julklapp till våra föräldrar.

Sedan dess har barnen inte varit hos fotografen, utan fått stå ut med sin mor som jourhavande fotograf. Det har funkat över förväntan, men det blir ju inte riktigt samma sak som när ett proffs tar bilderna. Så när det nu var dags för årets fotografering på förskolan, var mina förväntningar stora. När jag fick höra från Maja att pedagogerna även arrangerat syskonbilder, såg jag framför mig perfekta julklappar och nya väggbonader som skulle pryda vårt hem. Sen kom bilderna.

Vera såg helt ok ut på sin bild, men skratta gjorde hon inte. Jag hade dessutom valt att sätta upp deras hår i tofs den aktuella dagen, vilket resulterade i någon slags galen frisyr där halva håret släppt från tofsen och det inte ser ut som om vi kammat barnen det senaste året. Fiint.

Maja skrattade på ett väldigt finurligt sätt, som kanske hade kunnat varit ok. Om det inte hade varit för den halvtaskiga frisyren. På syskonbilden hade hon lyckats få till ett mycket tillgjort leende, och Vera såg gravallvarlig ut. Det där kan väl inte vara mina glada barn?!?

Sen var det då priset. Hade bilderna varit gratis, så hade jag kunnat leva med ett tillgjort leende och en konstig frisyr. Men för 468 kronor per serie plus 369 för syskonbilderna= 1305 kronor för bilder som kändes sådär. Nej tack. För de pengarna kan jag nog ta barnen till en fotograf, som faktiskt fotar tills bilderna ser bra ut. Eller göra ett försök själv.

Så nu har jag precis klistrat igen kuverten, för att skicka tillbaka alla bilderna igen. Det känns lite konstigt, men samtidigt rätt. Att betala för bilder som vi ändå inte kommer att sätta upp på väggen är ju meningslöst. För man vill ju ha bilder där man känner igen sina barn, så som de oftast ser ut. Utan tillgjorda leenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar