söndag 4 november 2012

Och så lite språk igen då..

Jag verkar återkomma till de här inläggen om barnens språkutveckling. För det är ju så himla roligt! Att se sina barn utveckla sitt språk - något som ligger mig extra varmt om hjärtat - är spännande. Egentligen betydligt mer spännande än det första steget eller den första tanden. Det tycker i alla fall jag.

Maja har i princip lärt sig alla bokstäver, och börjar fundera på hur ord hänger ihop. Så idag köpte vi en bok med versaler som hon kan träna lite i. Men det gäller att inte pressa henne, utan bara uppmuntra när hon själv vill lära. Undrar om hon kommer att bli en sån där bokslukare som jag var som som 11-12-åring och läsa mig igenom mina föräldrars bokhylla? Det kanske gäller att redan nu fundera på utbudet i bokhyllan...(själv plöjde jag ju bland annat Jackie Collins-böcker)

Veras språk har utvecklats otroligt mycket den senaste tiden. Nu kan hon de flesta ord, och pratar flytande, om än med något omkastad ordföljd. Pronomen har hon fortfarande lite svårt för, vilket retar upp Maja varje gång som hon kallare henne för "han". Men ganska ofta så rättar hon sig själv, och säger rätt. Och så sjunger hon. Varenda liten musiksnutt som hon hör härmas, vilket får mig att minnas Maja som tidigt sjöng "118 800, superbillig nummerupplysning,..."

1 kommentar:

  1. Va mysigt :) Jag längtar efter att kunna prata med Klas och få svar!
    Var det inte Maja som var en hejjare på att sjunga Blossa-glögg-reklamen högt och fint i mataffären? :)

    SvaraRadera